Większość kobiet planujących ciążę przez wiele miesięcy przygotowuje się do nowej roli. Dzięki temu można zmniejszyć ryzyko wad u płodu, a także poronienia czy komplikacji zdrowotnych ze strony ciężarnej. Przygotowania do ciąży warto rozpocząć co najmniej 3 miesiące przed podjęciem starań o dziecko – jest to minimalny czas potrzebny na to, by poprawić kondycję organizmu.

Wizyta u lekarza i badania kontrolne

Przed planowaniem zajścia w ciążę kobieta powinna udać się do ginekologa i wykonać podstawowe badania – USG, cytologię, badanie piersi, morfologię. Dzięki temu może poznać stan swojego zdrowia i wykluczyć ewentualne przeciwwskazania do posiadania maleństwa.

Dobrze, jeśli podstawowym badaniom podda się również przyszły ojciec – ważne jest badanie moczu i morfologia, które są najbardziej podstawowymi analizami, a jednak wiele mówią na temat stanu zdrowia. Kobieta planująca ciążę powinna umówić się na wizytę u stomatologa i wyleczyć wszystkie ubytki. Próchnica jest wywoływana przez bakterie, które mogą stanowić źródło zakażenia dla organizmu, a nawet przenikać poprzez łożysko również do krwiobiegu dziecka.

Suplementacja kwasem foliowym

Kwas foliowy jest witaminą z grupy B, niezwykle ważną już od chwili poczęcia. Zaleca się jego suplementacje co najmniej przez 3 miesiące poprzedzające zajście w ciążę, a nawet rekomenduje do codziennego spożywania przez wszystkie kobiety w wieku rozrodczym.

Zalecana dawka dobowa to 0,4 mg, przy czym kwasu foliowego nie można przedawkować, jest on wydalany z moczem. Przyjmowanie odpowiedniej dawki kwasu foliowego pozwala znacznie zmniejszyć ryzyko wad cewy nerwowej u płodu – najważniejsza jest suplementacja w pierwszym miesiącu ciąży, kiedy układ nerwowy dziecka intensywnie się rozwija. Kwas foliowy można znaleźć w zielonych roślinach – w szpinaku, sałacie, fasoli, brokułach.

Szczepienia ochronne Kobieta planująca ciążę powinna pomyśleć o szczepieniach ochronnych. Najgroźniejszą chorobą w czasie ciąży może okazać się różyczka, dlatego 3-6 miesięcy przed rozpoczęciem starań o dziecko warto przyjąć przypominającą dawkę szczepienia.

Jeśli wcześniej kobieta nie przyjmowała takich szczepień, przed ciążą lekarza zalecają dodatkowo szczepienie przeciwko grypie, ospie, WZW typu B.Zmiana stylu życia i więcej ruchu

Planując ciążę kobieta powinna dostarczyć sobie codziennej dawki ruchu – wystarczy spacer, jazda na rowerze, górskie wędrówki. Dyscypliną, którą poleca się uprawiać przed ciążą, jak i nawet w ciąży jest pływanie, które nie obciąża zbytnio organizmu, a jednocześnie pozwala ćwiczyć wszystkie partie mięśni.

W tym czasie powinno się jednak zrezygnować z ryzykownych sportów, które mogą powodować poronienie ciąży na jej wczesnym etapie. Kobieta, która chce zostać matką powinna zdrowo się odżywiać włączając do swojej codziennej diety warzywa i owoce, ograniczając lub całkowicie eliminując używki, rezygnując z mocno przetworzonej żywności.

Odpowiednie środowisko

Kobiety wykonujące niektóre zawody powinny wyjątkowo uważać na wystąpienie pierwszych objawów ciąży, które powinny skłonić je do zwolnienia lekarskiego lub poproszenia pracodawcę o zmianę charakteru pracy. Dotyczy to pań pracujących w narażeniu na czynniki chemiczne, wysokie natężenie hałasu czy drgań, a także wykonujących pracę w godzinach nocnych. Istotne jest również przyjrzenie się lekom, które na co dzień przyjmuje kobieta – niektóre z nich, jak leki antydepresyjne czy stosowane na padaczkę mogą niekorzystnie wpływać na rozwijający się płód. Za zgodą lekarza leki te można odstawić na czas starań o dziecko i okres ciąży lub całkowicie je odstawić.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *